Kostnadsfri
Kurslängd: 15 timmar

Grundkurs: Målgruppsanalys

Söker du grundläggande kompetens i att analysera er målgrupp? Då är detta kursen för dig!


Studieort: distans utan handledning

 

Studietakt: kurslängd ca 15 timmar, egen takt

 

Kursledare: Patrica Trambevski

 

Språk: svenska

 

Kostnadsfri: 
Kursen är kostnadsfri. Kompetenssatsningen re:skills finansieras av EFS, Europeiska Socialfonden. Deltagande i kurs innebär att din arbetsgivare tar emot statsstöd. Du behöver därför ange arbetsgivare, kontaktuppgifter samt organisationsnummer vid anmälan. Blanketten som din arbetsgivare skall fylla i och signera kommer att skickas till dig i mail.
Du kommer även att få ett mail där du ska godkänna ditt deltagande med Bank-ID (Via Scrive). 

Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor


 Mer information om kursen

 Jobbar du inom handel med textil, mode och skor? Eller är du en del av ett inköpsteam? Är du passionerad entreprenör eller anställd av ett etablerat varumärke? Oavsett roll så ökar idag behovet av att säkra kompetens som kan läsa av levnadsmönster och livsstil hos kund. Det stärker förutsättningarna att strategiskt driva företagen mot framtiden.

 

I den här digitala kursen kan du i egen takt lära dig grunderna inom målgruppsanalys. Det blir allt viktigare att alla i organisationen kan förstå och analysera sin målgrupp. Det ökar träffsäkerheten i affären vilket i sig ökar förutsättningarna för en mer hållbar produktion.

Kursen passar dig som är nyfiken på ämnet och saknar tidigare erfarenhet. Du tar kursen i egen takt genom att se förinspelade föreläsningar samt göra frivillig uppgift.

 

Efter avslutad kurs

 

Efter genomförd kurs kommer du att ha fått en inblick i hur du kan arbeta med att analysera din målgrupp som hjälper dig att strategiskt driva företaget mot framtiden. I slutet av denna kurs finns möjlighet att göra en uppgift för att få ett diplom som intyg.

 

Kursplan

 

DEL 1: Introduktion målgruppsanalys

Här berättas om syftet med målgruppsanalys och hur det påverkar till exempel produktdesign, grafisk formgivning och kommunikation.

DEL 2: Research

Den här delen visar hur man kan resonera och praktiskt jobba med den viktiga och avgörande research-fasen.

DEL 3: Sammanställning av board

Här går vi igenom hur man sammanställer resultatet på ett kreativt sätt. Både bilder och ord är viktiga för att andra kollegor eller kunder ska ta till sig analysen.

 

*Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor