Kostnadsfri
Kurslängd: 35 timmar

Grundkurs: Digital affär

Uppdatera dig i hur branschen påverkas av digitalisering


Studieort: distans utan handledare

Studietakt: kurslängd 35 timmar, egen takt

Kursledare: Elin Peterson

Språk: svenska

Kostnadsfri: 
Kursen är kostnadsfri. Kompetenssatsningen re:skills finansieras av EFS, Europeiska Socialfonden. Deltagande i kurs innebär att din arbetsgivare tar emot statsstöd. Du behöver därför ange arbetsgivare, kontaktuppgifter samt organisationsnummer vid anmälan. Blanketten som din arbetsgivare skall fylla i och signera kommer att skickas till dig i mail.
Du kommer även att få ett mail där du ska godkänna ditt deltagande med Bank-ID (Via Scrive). 

Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor


 Mer information om kursen

 

Mode och textilbranschen förändras i snabb takt. Digitala tekniker möjliggör nya verktyg och kanaler för både handel och kommunikation. Vill du lära dig grunderna? Den här kursen erbjuder en rad filmade samtal med personer som jobbar med just de här aktuella frågorna. De vill mer än gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Innehållet i kursen förmedlar hur handeln med mode och textil måste anpassa sig efter de digitala beteenden som framtidens kunder utvecklar. Dessa tekniker och strategier ger oss också möjligheten att ställa om till en mer hållbar handel och konsumtion.

Den här kursen vänder sig till dig som arbetar med mode och textil i någon form, gärna med erfarenhet från handel. Du är nybörjare och kanske nyfiken på begrepp som omni, SoMe, KPI och konverteringsgrad? Vill du bland annat lära dig vad drop ship står för? Kort och gott hur framtidens kundresa ser ut inom handeln? Då är du varmt välkommen!

Efter avslutad kurs

 

Efter genomförd kurs har du en bra första grund för vidare kompetensutveckling och djupare utbildning inom områden som tex supply chain, digital marketing eller e-commerce. I slutet av denna kurs finns möjlighet att göra en kunskapskontroll för att få ett diplom som intyg.

Kursplan

DEL 1: Handel med digitala beteenden, ett systemskifte

Här beskrivs övergripande det systemskifte av förändrade beteenden som leder den digitala handeln framåt i rasande takt. Hur ser en "sömlös" kundresa ut? Vart skapas intresset och vart säljer vi våra produkter i framtidens handel med textil och mode.

DEL 2: Digital kommunikation; verktyg och kanaler

Här får du förståelse för hur strategier vid marknadsföring och kampanjer idag drivs i en digital kontext där uppföljning och analys är avgörande. Hur kan vi fånga vår målgrupp genom att samla in data på rätt sätt?

DEL 3: Teknik som möjliggör framtidens handel

Den här delen handlar om hur teknik kopplat till dataflöden möjliggör lönsamhet i nya affärsmodeller. Delen visar hur digitaliseringen bidrar till att utveckla framtidens hållbara handel kopplat till cirkulära flöden och produktion inom mode och textil.

*Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor