Kostnadsfri
Kurslängd: 15 timmar

Grundkurs: Trendanalys

Söker du grundläggande kompetens i att analysera kommande trender? Då är detta kursen för dig


Studieort: distans utan handledare

Studietakt: kurslängd 15 timmar, egen takt

Kursledare: Patricia Trambevski

Språk: svenska

Kostnadsfri:
Kursen är kostnadsfri. Kompetenssatsningen re:skills finansieras av EFS, Europeiska Socialfonden. Deltagande i kurs innebär att din arbetsgivare tar emot statsstöd. Du behöver därför ange arbetsgivare, kontaktuppgifter samt organisationsnummer vid anmälan. Blanketten som din arbetsgivare skall fylla i och signera kommer att skickas till dig i mail.
Du kommer även att få ett mail där du ska godkänna ditt deltagande med Bank-ID (Via Scrive). 

Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor


Mer information om kursen

 

Trender ökar i betydelse. Ständig förändring och transformation är idag givna förutsättningar som gäller i textil- och modebranschen. Därför spelar aktiv analys en större och större roll vid beslut om allt från produktens färg och materialval till varumärkets content marketing, säljstrategier och orderläggning.

 

I den här digitala kursen kan du i egen takt lära dig grunderna inom trendanalys. Hur gör man rent praktiskt och hur kommunicerar man sin analys till andra i teamet? Att jobba löpande med trendanalys ger en trygghet vid strategiska beslut, oavsett område.

 

Kursen är helt på distans och passar dig som är nyfiken på ämnet och saknar tidigare erfarenhet. Du tar kursen digitalt, i egen takt, genom att se förinspelade föreläsningar samt göra frivilliga uppgifter. 

 

Efter avslutad kurs

 

Efter genomförd kurs har du en bra, stabil grund för vidare kompetensutveckling inom till exempel produktutveckling, content marketing, säljstrategier, sortimentsplanering och mycket annat. I slutet av denna kurs finns möjlighet att göra en uppgift för att få ett diplom som intyg.

Kursplan

DEL 1: Introduktion trendanalys

Här berättas om vad trendanalys betyder och att syftet är att "se in i framtiden "genom att utforska det som händer nu, utläsa tendenser och mänskliga beteendemönster.

DEL 2: Research

Den här delen visar hur man kan resonera och praktiskt jobba med den viktiga och avgörande research-fasen. 

DEL 3: Sammanställning och presentation

Här går vi igenom hur man sammanställer och presenterar resultatet på ett kreativt sätt. Både bilder och ord är viktiga för att andra kollegor eller kunder ska ta till sig analysen.

*Läs mer om vad det innebär att kursen finansieras av ESF: Villkor