Trendanalys

Kursen Trendanalys ger kunskap och verktyg för att identifiera, analysera och visualisera trender inom mode, design och andra kreativa branscher.


Genom trendresearch om omvärldsanalys lär du dig att urskilja trender, och vilka trender som är relevanta och strategiskt riktiga för ditt användningsområde. Kursen omfattar färgkartor, detaljkartor, material- och printanalyser, vilket ger en helhetsförståelse för hur trender omsätts i praktiken.

Kursen passar dig som

  • Vill veta mer om hur man gör trendresearch och identifierar trender 

  • Vill lära dig hur plockar ut detaljer, material osv som ör specifika för en trend 

  • Hur man gestaltar trender i text och bild 

Kursinnehåll

  • Trendresearch – övergripande baserat på varumärke/målgrupp

  • Färgkarta 

  • Detaljkarta

  • Materialkarta och print

  • Vilken info ska finnas med?

  • Hur gestaltar jag det i bild? 

Varför välja den här kursen?

  • Flexibel inlärning – ta kursen i din egen takt med hjälp av förinspelade föreläsningar och frivilliga övningar. Du har tillgång till kursen i 4 veckor.  

  • Direkt användbar. Kursen ger dig både teori och konkreta verktyg som du kan börja använda direkt.

Denna kurs ingår om du köper kurspaketet Modedesign.
Se hela kurspaketet här.

Föreläsare

I denna kurs möter du Ingrid Grankvist som är kursutvecklare i kursen Varumärkesanalys. Till vardags är hon ämnesledare för designkurserna och -utbildningarna på Nordiska Textilakademin. Ingrid undervisar bl.a. kring varumärkes-, målgrupps-, och trendanalys, cirkulära designmetoder och designprocessen. 

Trendanalys

Kursstart: Löpande

Studieort: Online

Kursform: Grundkurs

Omfattning: 12 timmar

Studietakt: -

Pris: 600 SEK